2024: Rast v oblasti vzdelávania

2024: Rast v oblasti vzdelávania

Nové vzdelávacie programy, vyšší počet študentov, budovanie infraštruktúry – viaceré projekty v oblasti vzdelávania sa vyvíjali v minulom roku veľmi potešujúco, a to aj napriek niektorým veľmi ťažkým okolnostiam. Tento článok je výňatok z našej Výročnej správy 2024.

 

Rast v Tanzánii

Nový poľnohospodársky vzdelávací projekt, spustený v roku 2023 podľa metódy „Farming God’s Way“ (farmárčenie Božím spôsobom), sa vyvíjal veľmi priaznivo. Po pilotnej triede v roku 2023 s piatimi učňami, sa v roku 2024 zapojilo do vzdelávania 15 mladých mužov a žien, ktorí budú končiť na jar 2025. Zároveň bolo prijatých 22 učňov pre školský rok 2025, tak veľa ako ešte nikdy v histórii centra Burega. Vďaka predĺženiu vzdelávania z 12 na 16 mesiacov vzniklo prechodné obdobie, kedy starší učni môžu svoje vedomosti odovzdávať mladším.

Záplavy v roku 2024 spôsobili, že jazero Tanganika zaplavilo časť pozemku. Následkom toho bola úrodná pôda dlhší čas nepoužiteľná. Výnosy zo žatvy a s tým aj príjmy centra sa napriek tomu vyvíjali pozitívne, aj budovy zostali vďaka Bohu nepoškodené. Dobrovoľníci zo Švajčiarska niekoľko mesiacov podporovali lokálny tím v poľnohospodárstve a pri obnovení skromných dodávok elektriny pre centrum. Zásobovanie vodou bolo zmodernizované vďaka elektrickému čerpadlu.

Vzdelávanie v centre Burega zahŕňa okrem poľnohospodárstva aj ďalšie zručnosti ako krajčírstvo, výroba mydla alebo pomoc pri domácich prácach. V ponuke sú aj spoločné chvíle so spevom a  modlitbami. Tento komplexný prístup je pre mnohých mladých, pochádzajúcich z ťažkých pomerov, dôležitým kľúčom, ktorý vedie k trvalej zmene ich životnej situácie.

Pripravené na sejbu: vzorne pripravené pole vo vzdelávacom centre Burega (Tanzánia).

 

Etiópia: Viac nevidiacich vo vzdelávaní

V slepeckej škole v centre Misrach, v Addis Abebe (Etiópia), sa v uplynulom roku učilo 54 osôb Braillovmu písmu v amharčine a angličtine. Takmer dvojnásobok oproti plánu. Zo sociálneho programu pre nevidiacich, ktorý im umožňuje návštevu školy alebo univerzity, profituje 52 osôb. Tí, ktorí ukončia univerzitu, prakticky bez výnimky nájdu pracovné miesta – a to v krajine, kde sú mnohí absolventi vysokých škôl bez zdravotného postihnutia nezamestnaní. Niekdajší príjemcovia sociálnej podpory dnes pracujú ako právnici, učitelia, sociálni pracovníci, advokáti alebo lektori.

91 ľudí so sluchovým, zrakovým alebo pohybovým obmedzením, navštevuje niektorý z učebných odborov v oblasti stolárstva, krajčírstva, výroby drevených hračiek, optiky, spracovania potravín alebo počítačové kurzy pre nevidiacich. Z toho 43 ukončilo svoje vzdelávanie v roku 2024. Kvôli napätej hospodárskej situácii je pre niektorých absolventov remesla ťažké nájsť si prácu. Problémom je aj razantný rozvoj mesta: všade v Addis Abebe mizne cenovo dostupné bývanie na úkor širokých ulíc, parkov a drahých bytov, ktoré si môže dovoliť len zlomok obyvateľstva. Vďaka prestavbe priestorov môže centrum Misrach od minulého roku ponúknuť bývanie ďalším učňom, ktorí sa tak môžu lepšie sústrediť na vzdelávanie.

Centrum Misrach v Addis Abebe (Etiópia) umožnilo v minulom roku 52 nevidiacim navštevovať bežné školy alebo univerzity. Pre nevidiace ženy je okrem toho k dispozícii aj ubytovanie v komunite.

 

Nové vzdelávanie v Kongu

Vzdelávacie centrum Panzi malo v minulom roku až 158 učňov, viac ako kedykoľvek predtým. Zatiaľ čo všetci učni (až na jednu výnimku) zložili skúšky, podiel tých, čo prerušili vzdelávanie, bol vyšší ako zvyčajne. Môže tu zohrávať úlohu neistá bezpečnostná situácia v regióne. Sme vďační, že sa v tomto zložitom prostredí podarilo naštartovať oba už dlhšie plánované učebné odbory – automechanik a murár.

Na jeseň 2024 navštívila projekt externá konzultantka, aby v mene združenia Unité (Združenie pre personálnu rozvojovú spoluprácu) a Misie na Níle vykonala analýzu dopadu. Záverečná správa potvrdzuje, že centrum odvádza dobrú prácu: „Centrum Panzi ponúka kvalitné odborné vzdelanie, pripravuje kvalifikovaných remeselníkov, akých lokálny trh potrebuje. Duálny prístup k vzdelávaniu a tiež úspechy absolventov dávajú centru Panzi charakter vzorového projektu, ktorý je takto vnímaný aj úradmi.“

Ange (v zelenej čiapke) školí v centre Panzi začínajúcich automechanikov a automechaničky.

 

Tanzánia: Ďalšie vzdelávacie priestory

Konžské vzdelávacie centrum v Kigome (Tanzánia) zaviedlo na všetkých stupňoch nový vzdelávací materiál na základe reformy učebných osnov. Tím učiteľov bol na tento účel zodpovedajúco vyškolený. Kvôli veľkému dopytu sa začala výstavba piatich nových učební, ktoré sú z veľkej časti financované z príspevkov rodičov. Na druhom stupni všetci študenti obstáli v štátnej záverečnej skúške – úžasný úspech! Žiaci vo vyšších triedach prejavujú svoju iniciatívu aj tým, že vo svojom voľnom čase a cez prázdniny prijímajú drobné práce ako brigádnici, a tak prenášajú svoje vedomosti do praxe. Dobrovoľnícky kurz, ktorý bol po prvýkrát ponúknutý s prednášateľmi z organizácie CBS (Community Bible Study/Komunitné štúdium Biblie) mal taký veľký ohlas, že sa ani zďaleka nemohli zúčastniť všetci záujemci.

Začiatok stavby ďalších priestorov v Konžskom vzdelávacom centre v Kigome (Tanzánia) na jeseň 2024.